Reescrituras de invocación | Rewritings of Invocation, (2023).

Collective performance of experimental ensemble, scores/compositions, archival installations, video.


Rewritings of Invocation (2023). Archival installation with intervened book, collage, found rocks, lightbox. Photo: Aimée Suárez Netzahualcóyotl.

SOUNDWORKS

Invocación #1, 2023. Soundwork, 9:49mins.

Invocación #2, 2023. Soundwork. 8:00mins.

Invocación #3, 2023. Soundwork. 8:34mins.

Rewritings of Invocation is a series researching early choral compositions made by Mexican nuns under anonymity in the 16th, 17th, and 18th centuries. These scores have not been heard for centuries remaining hidden and overlooked in convents and churches (poorly archived, rarely studied, highly disorganized, and trapped beneath layers of bureaucracy).

While trying to recuperate these original compositions, I encountered two pieces at the Ex-Convent of Santa Mónica in Puebla. Specialists said that identifying whether a female composer had written these exact scores was almost “an impossible project” of speculation. Anonymity continues to veil the work and the road towards its place in history falls away. At the same time, this anonymity holds the potential for multiple identities to emerge, creating a collective metaphor allowing other voices to re-sing these absences as a form of both, a plead and a protest. How does anonymity sound? Can these absent presences be invoked through a hidden archive? Will these archives ever be reclaimed or made available?

Rewritings of Invocation reinterprets and rewrites these scores as a form of defense seeking to reclaim the identities of anonymous female voices. I collaborated with Natalia Hernández’s women’s collective practicing self-defense and martial arts in Santa María la Ribera, as well as with a group of nuns who run the orphanage Casa Cuna La Paz in Mexico City. Through workshops, conversations and encounters, these identities merge to become an action scored through voices and body language.

/

Ensemble for Experimental Choir: Marisa Naina, Natalia Hernández Morales, María del Pilar Morales Rayón, Eugenia Suárez Rodríguez, Itzel Nallely Castillo Espinosa. The nuns and caregivers from Casa Cuna La Paz: Inocencia, María, Cristabel, Amelia, Delia, Mercedes, Martina, Asunción, Aurea Luz, Carmen, Guadalupe.

Score design: Lucía Hinojosa Gaxiola & Tatina Vázquez Estrada

Thanks to Marisa Naina, Ruta del Castor, Casa Cuna La Paz & Natalia Hernández Morales’ self-defense & martial arts women’s collective. 


Reescrituras de invocación, 2023. Still from live performance at Vernacular Institute. Overhead projector, scores, choir, choreography.

Reescrituras de invocación, 2023. Video still from choir & tai-chi workshop Casa Cuna La Paz.


Reescrituras de invocación es una serie que investiga composiciones corales antiguas realizadas por monjas mexicanas bajo el anonimato durante los siglos XVI, XVII y XVIII. Estas partituras no se han escuchado durante siglos y se mantienen ocultas e ignoradas en conventos e iglesias (mal archivadas, raramente estudiadas, desorganizadas y atrapadas bajo capas de burocracia).

Al intentar recuperar estas composiciones originales, encontré dos partituras en el Ex-Convento de Santa Mónica en Puebla. Académicos y especialistas me informaron que descifrar si habían sido mujeres compositoras quienes escribieron estas partituras es un “proyecto imposible” de especulación. El anonimato continúa poniendo un velo sobre las obras y sus lugares en la historia permanecen sin reconocimiento. Al mismo tiempo, esta anonimidad sostiene el potencial para que identidades múltiples emerjan, generando una metáfora colectiva que le permite a otras voces re-cantar estas ausencias tanto a manera de súplica como de protesta. ¿Cómo suena el anonimato? ¿Pueden estas presencias ausentes ser invocadas a través de un archivo oculto? ¿Podrán estos archivos ser recuperados? 

Reescrituras de invocación reinterpreta y rescribe estas partituras como una forma de defensa que busca recuperar las identidades de voces de mujeres anónimas. Colaboré con Natalia Hernández y su colectivo de mujeres que practican defensa personal y artes marciales en Santa María la Ribera, así como con un grupo de religiosas que dirigen el orfanato Casa Cuna La Paz en la Ciudad de México. A través de talleres, conversaciones y encuentros, estas identidades se unen para convertirse en un acto de defensa personal representado a través de voces y lenguajes corporales.

/

Ensamble de coro experimental: Marisa Naina, Natalia Hernández Morales, María del Pilar Morales Rayón, Eugenia Suárez Rodríguez, Itzel Nallely Castillo Espinosa, Religiosas, hermanas y cuidadoras de Casa Cuna La Paz: Inocencia, María, Cristabel, Amelia, Delia, Mercedes, Martina, Asunción, Aurea Luz, Carmen, Guadalupe.

Diseño de partituras: Lucía Hinojosa Gaxiola y Tatina Vázquez Estrada

Gracias a Marisa Naina, Ruta del Castor, Casa Cuna La Paz, y al colectivo de mujeres de defensa personal y artes marciales de Natalia Hernández Morales. 

Invocación #3, 2023. Score for experimental ensemble.

Reescrituras de invocación, 2023. Archival installation (Lightbox of experimental score, collages, rocks, intervened book). Photo: Aimée Suárez Netzahualcóyotl.

Reescrituras de invocación, 2023. Still from performance with nuns at Casa Cuna La Paz.