Tepalcates, (2021).

Videoinstallation, archaeological scores, performance, poems, photo series.

Tepalcates, (2021). Videoinstallation, 3:35mins on loop. Photo by Natalia Gaia.


Tepalcates es una serie que toma como punto de partida la vida e investigación de mi tía, Margarita Gaxiola González, una arqueóloga que realizó investigaciones en la Mixteca Alta de Oaxaca en el sitio de San Martín Huamelulpan. A través de un proceso de “traducción” afectiva, he trabajado con las ilustraciones originales de su trabajo de campo, utilizándolas como partituras gráficas que se convierten en una red de memoria personal e histórica, indagando en más temas como la pérdida, el anhelo y la relación con la memoria de la tierra. En el video Tepalcates, se registra un ritual performático en San Martín Huamelulpan, en donde reúno los sonidos al raspar la ruina, guiada por los dibujos arqueológicos de tepalcates como una transcripción gestual casi invisible, una meditación de los rastros de lo intangible.

Tepalcates is a series of works that take as a starting point the life and research of my aunt Margarita Gaxiola González, an archaeologist who did research in the Mixteca Alta region of Oaxaca in the ruins of San Martín Huamelulpan.

Translating my aunt’s original illustrations and field notes into graphic scores, they become a web of personal memory with larger themes of longing, loss, searching, and identity. In the video work Tepalcates, I recorded a ritual-performance at San Martin Huamelulpan, gathering the sounds by scratching the ruin, guided by the archaeological drawings of my aunt as a form of gestural, almost invisible transcription. Shown on a monitor in a loop, this plaintive sound becomes a meditation on the traces of invisibility.

Tepalcates, (2021). Video still.

Tepalcates, (2021). Video still.

Tepalcates (archaeological scores), 2021. Photo: Natalia Gaia

Tepalcates (archaeological scores), 2021. Photo: Natalia Gaia

Tepalcates (archaeological scores), 2021. Photo: Natalia Gaia

Tepalcates (archaeological scores), 2021. Photo: Natalia Gaia